
Fiind un conservator în domeniul tehnologiei, a se citi habarnist notoriu, am observat cu mirare noua metodă de a cere bacșiș în anumite zone ale lumii, inclusiv în țara noastră cea de toate zilele, prin băgarea în fața clientului a unui ecran de tabletă pe care să poată apăsa procentul sau valoarea în bani a bacșișului pe care ar dori să-l lase. Metoda asta m-a luat prin surprindere pentru prima dată, n-am știut despre ce e vorba, credeam că trebuia să plătesc și mi se cerea cumva să verific dacă s-a notat corect comanda și ce trebuie plătit. După ce mi-am dat seama despre ce e vorba, am citit cu extremă atenție textele de pe ecran și căsuțele aferente bacșișului. Am optat pentru clasicul 10% din valoarea notei, o obișnuință de-a mea în astfel de cazuri, pentru momentele când gazdele noastre s-au comportat bine, au adus mâncarea la timp, caldă, nu au făcut mutre sau alte scheme mai nasoale. Practic, am oferit bacșiș pentru servicii standard, în limita acelui 10% din nota de plată. Am aflat mai apoi cu stupoare că în alte părți se practică demult procente mult mai mari de bacșiș, care ajung și chiar depășesc sfântul 10% practicat de mine. Dar, de când cu tehnologia, vine și tupeul, agresivitatea și poate chiar nesimțirea, chelnerul fiind foarte harnic în a-ți trânti tableta în bot, iute iute după ce achiți nota de plată, nu cumva să uiți să lași vreun leuț sau euroi pentru probabil un serviciu standard.
Practica asta precum și sumele tot mai mari raportate de clienți din toate cotloanele planetei, care ajung și la 50 sau 100% din valoarea cheltuielii cu ieșitul în oraș, mă fac tot mai reticent în a mai acorda vestitul 10%, chiar și atunci când serviciul oferit poate chiar merită suma mea. Privilegiul sau, cum zice americanul, entitlement-ul ăsta de factură nouă este nu doar deranjant ci și agasant, nejustificat de nimic și, în final, de prost gust. Mai așteptăm să vedem în ce direcție o iau lucrurile pe acest segment dar, personal, considerăm că tipul acesta de practică va conduce treptat la o reticență tot mai mare a clienților către domeniul ăsta general al horeca, ajungându-se tot mai aproape către un dezgust, care, după cum știți, poate fi cel mai prost lucru ce se poate întâmpla după o masă luată în oraș.
Sursa foto.
Lasă un comentariu